
 

 
Page 1 of  7 

Article V Information Center Report 
 
 

How the New York Times and Washington Post Spread 
“Fake News” 

About An Amendments Convention 
 

By Robert G. Natelson1 
 
 
Introduction 
 
 During the 1960s and 1970s, leading liberal opinion makers publicized widely 
the false claim that a convention for proposing amendments would be a 
“constitutional convention” that could exceed its authority and propose (or even 
impose) amendments unrelated to its charge. This claim is often called the 
“runaway scenario.” As additional support for their argument, some of these 
opinion-molders asserted that convention protocols were a “mystery” and that 
Congress could take steps to control the convention. 
 
 The origins of this disinformation campaign are explored in a previous Article 
V Information Center report. The campaign’s immediate purpose was to defeat 
constitutional amendments that would have reversed controversial Supreme Court 
decisions and required Congress to balance its budget.  Because some of the 
suggested amendments they opposed were quite popular, opponents attacked the 
process more than they attacked the amendments.  This was because, as the New 
York Times noted (February 16, 1979), “the most effective argument the critics have 
is the fear of a runaway convention.”2 The ultimate effect of the campaign was to 
eradicate for several decades a crucial constitutional “check” on federal power. 
 
 Because this campaign used disinformation to discourage access to an 

                                                 
1Robert G. Natelson is Director of the Article V Information Center in Denver. He served as 
a law professor for 25 years at three different universities, teaching, among other courses, 
constitutional law, advanced constitutional law, constitutional history, and First 
Amendment. He has published extensively on the Constitution’s amendment process, both 
in popular and scholarly literature. 
2In the interest of brevity, the headlines, news reporters, and page numbers of articles 
itemized here are not included. However, all items were gleaned from the ProQuest 
Historical Newspapers data base for each paper, and can be retrieved by entering the date 
and part of the quotation provided herein. 

http://articlevinfocenter.com/how-liberal-propagandists-suckered-conservatives-into-opposing-an-amendments-convention/
http://articlevinfocenter.com/how-liberal-propagandists-suckered-conservatives-into-opposing-an-amendments-convention/


 

 
Page 2 of  7 

important constitutional right, it somewhat resembled a voter suppression 
campaign. 
 
 This brief report provides examples of how the two leading newspapers of the 
liberal establishment—the Washington Post and the New York Times—facilitated 
the 1960s and 1970s disinformation campaign. 
 
 
Legal and Historical Background 
 
 Article V of the U.S. Constitution outlines the constitutional amendment 
process. In addition to allowing Congress to propose amendments, Article V permits 
two thirds of the state legislatures (now 34), to trigger what the Constitution calls a 
“Convention for proposing Amendments.” The idea is to allow the people to pressure 
their state lawmakers into proposing reforms Congress refuses to propose. 
Amendments proposed by convention, like those proposed by Congress, must be 
ratified by three fourths of the states (38). 
 
 By the 1960s, the nature of, and limits on, an amendments convention should 
have been well understood. A 1831 Supreme Court case, Smith v. Union Bank, had 
described an amendments convention as a “convention of the states”—a 
characterization heavily supported by constitutional history. Protocols for such 
gatherings were well established: The ground rules had been hammered out over 
three centuries. One of those ground rules was that the state legislatures control 
the convention subject matter by defining the boundaries in preliminary documents. 
 
 In addition, the Constitution’s text shows that an amendments convention 
receives its power only from the Constitution, operates subject to the Constitution, 
and is limited by the Constitution. By the 1960s, a plethora of court decisions had 
reaffirmed this basic point.3 The history and the wording of the Constitution’s 
Necessary and Proper Clause showed that Congress had minimal power over the 
convention. 
 
 Of course, even if none of that background information had been available, a 
journalist’s duty is to eye critically claims made by self-interested politicians and 
activists. Instead of adhering to that duty, the Times and Post actively participated 
in the disinformation campaign. 
 
 
                                                 
3 The law relevant to Article V conventions is fairly extensive and discussed at length in 
ROBERT G. NATELSON, STATE INITIATION OF CONSTITUTIONAL AMENDMENTS: A GUIDE FOR 
LAWYERS AND LEGISLATIVE DRAFTERS (4th 2016).  

https://www.archives.gov/federal-register/constitution/article-v.html
https://www.i2i.org/wp-content/uploads/2015/10/1831-Smith-v.-Union-Bank-1.pdf
http://articlevinfocenter.com/one-place-evidence-amendments-convention-traditional-convention-states/
http://constitution.i2i.org/files/2013/09/Conventions-FLR.pdf
http://constitution.i2i.org/files/2013/09/Conventions-FLR.pdf
https://www.i2i.org/wp-content/uploads/2015/01/Compendium-4.0-plain.pdf
https://www.i2i.org/wp-content/uploads/2015/01/Compendium-4.0-plain.pdf


 

 
Page 3 of  7 

How the Newspapers’ General Editorial Policies Favored the 
Disinformation Campaign 
 
 Before examining in detail the Times and Post news coverage, we should say 
something about the general editorial policies that structured how those papers 
treated the convention issue. 
 
 First, both papers almost uniformly, but inaccurately,4 labeled an 
amendments convention a “constitutional convention.” They almost entirely ignored 
the official name—the name prescribed by the Constitution itself: convention for 
proposing amendments. The papers also ignored the other label traditionally affixed 
to an amendments convention: convention of the states. 
 
 Second, both papers’ editorials were hostile to a convention. In a February 4, 
1969 editorial entitled “Back-Door Amending Process, the Post wrote of the “threat 
of a new constitutional convention called by the states” and opined that: 
 

the fact that such a threat exists at all is cause for vigilance and 
effective counteraction. . . In our view this sleeper in the Constitution 
should never be used. . . But in general amendments to the basic law 
ought to have the approval of two-thirds of the Senate and House 
before being submitted to the states for ratification. 

 
 The Times added its editorial disapproval the following June 16. Six days 
later it published a letter from a Rutgers law professor urging Congress to find 
ways to avoid calling a convention. On July 26, 1969, a Times editorial expressed 
pleasure with the thought that “Congress still has ample resources to prevent itself 
from becoming a cat’s paw of potential disaster.” 
 
 Third, both papers, especially the Times, weighted their pages heavily with 
anti-convention arguments. They granted comparatively little space to convention 
defenders. On one occasion, the Times allowed defenders to make their case. That 
was in a May 15, 1971 news article on the pro-convention National Taxpayers 
Union. However, the Times treated opponents with palpable condescension—by, for 
example, gratuitously noting the relative youth of the group’s executive director. 

                                                 
4 See Robert G. Natelson, A Response to the Runaway Scenario (explaining the differences 
between a constitutional convention and an amendments convention). 

http://articlevinfocenter.com/a-response-to-the-runaway-scenario/


 

 
Page 4 of  7 

Post and Times “News” Coverage 
 

1. The Techniques the Papers Used to Slant News Coverage 
Against a Convention 

 
 A strong editorial stance can be consistent with accurate and fair news 
coverage. In this case, however, the news coverage in both papers was neither 
accurate nor fair. Most of the papers’ news stories showed strong partiality against 
the convention procedure. 
 
 Besides using the erroneous “constitutional convention” tag, the news stories 
conveyed the anti-convention message in several different ways. Specifically: 
 
* Claiming that procedures that are well established were unknown. 
 
* Stating “runaway” claims as fact. 
 
* Uncritically repeating the assertions of hostile federal politicians. 
 
* Ascribing the runaway scenario to “experts” who either were unnamed or, if 

named, had produced no published research on the amendment process. 
 
 Here are a few examples of each technique. Note that some of the articles 
discussed exemplify more than one technique: 
 
 

2. The assertion that well-established procedures were unknown 
 
 On February 16, 1979, the Post ran an article entitled “The Budget and the 
Constitution,” which dealt with the campaign for a balanced budget amendment. 
The Post asserted in a subheader that the convention was “A Morass of Unknowns,” 
and claimed in the text that “There are no examples to follow.” In fact, at that time 
there had already been over forty previous interstate conventions—that is, over 
forty “examples to follow.” 
 
 The article added that “the drive for a constitutional convention sends chills 
down the backs of most of those who have ever thought about the forces that could 
be unleashed. There are in that drive the seeds of conflicts that would make the 
other political crises since the Civil War look puny.” 
 
 
 
 



 

 
Page 5 of  7 

3. Stating “runaway” claims as fact 
 
 In a December 13, 1964 news story, the Times treated runaway warnings as 
justified. “There is the danger,” the Times said, “of a ‘runaway convention’ that 
might draft any number of amendments.” Similarly, an October 20, 1971 Post news 
story alleged that a congressional committee was “Haunted by the specter of a 
runaway convention to amend the conitution [sic].” It added that “the Constitution 
sets no ground rules” for a convention—thereby omitting three centuries of 
precedent. 
 
 As support for the runaway scenario, the papers repeated the discredited 
story that the 1787 convention also had been a “runaway,” as the Times did in a 
February 16, 1979 news item. 
 
 

4. Uncritically repeating the assertions of hostile federal 
politicians and lobbyists 

 
 On April 20, 1967, the Times reported on the efforts of Senator Robert 
Kennedy to induce Congress to ignore state convention applications. Without 
seeking rebuttal, it quoted Kennedy-ally Senator Jacob Javits, as “warn[ing] 
against a ‘runaway convention’ that might be dominated by reactionary forces.” 
Similarly, on February 14, 1979, the Post quoted Senator Edmund Muskie as 
“raising the specter for a runaway constitutional convention,” but offered no 
offsetting comments from convention advocates. 
 
 Some politicians’ runaway statements were quoted to justify Congress 
controlling the convention process—a process the framers put into the Constitution 
to bypass Congress. Thus, on July 10, 1973, the Post rationalized a congressional 
bill to control conventions on the grounds that its “sponsors have expressed fear of a 
runaway convention proposing wholesale amendments, in the absence of legislation 
restricting the subject matter.” Similarly, on February, 27, 1977, in a story about a 
possible convention for proposing an amendment overturning the Supreme Court’s 
abortion decision, the Times uncritically reported the fears of the American Civil 
Liberties Union and other liberal groups that “a ‘runaway’ convention that might 
try to rewrite other sections of the Federal Constitution, including the guarantees of 
freedom of speech and of the press.” 
 
 
 
 
 
 



 

 
Page 6 of  7 

5. Ascribing the runaway scenario to “experts” either were 
unnamed or had produced no published research on the 
amendment process 

 
 Perhaps the most common technique relied on in news stories to discredit the 
convention movement was to disguise the newspapers’ own message as the 
conclusions of “experts.” Occasionally the “experts” were named, but when they 
were they generally turned out to be liberal law professors with no record of 
research into Article V. Thus, on November 1, 1967, the Post published an article 
headlined, “Experts differ on procedure for petitions.” Neither “expert” quoted had 
any Article V research credits,5 and despite the word “differ” they both were 
skeptical of a convention. Both demonstrated their ignorance of the nature of 
amendments conventions as “conventions of the states” by calling for popular 
election of delegates. 
 
 In most cases, though, the newspapers’ putative experts were anonymous—if 
they really existed at all. A March 18, 1967 Times news story on efforts to reverse 
Supreme Court decisions on legislative apportionment stated: 
 

Many constitutional experts basing their opinions on the performance 
of state constitutional conventions, believe that a Federal convention 
would not be limited to the subject matter mentioned in the state 
resolutions that called it . . . This has caused concern among many 
observers that a ‘runaway’ convention, although called to deal with 
reapportionment, could attempt to reverse recent Supreme Court 
decisions on criminal law, religious freedom and other subjects. 

 
The Times did not mention a single name among the “many constitutional experts” 
or the “many observers” on whom it purportedly relied. As a matter of law and fact, 
moreover, there is no obvious connection between state conventions and the well-
established protocols that govern interstate conventions. 
 
 Another example of the “fictional experts” technique is a passage in a April 
13, 1979 Times article by Tom Wicker, a member of the paper’s editorial board: 
 

Constitutional authorities mostly agree that such a convention could 
                                                 
5The two alleged “experts” were University of Texas government professor Wallace 
Mendelson and Yale law professor Alexander M. Bickel. A search of the Westlaw data base 
turned up ten articles on law by Mendelson and twelve by Bickel, but none pertained to the 
amendment process. See also ROBERT G. NATELSON, STATE INITIATION OF CONSTITUTIONAL 
AMENDMENTS: A GUIDE FOR LAWYERS AND LEGISLATIVE DRAFTERS 8-11 (4th 2016) (setting 
forth a bibliography of research on Article V, but listing nothing by either man).  



 

 
Page 7 of  7 

be a ‘runaway,’ taking popular but shortsighted actions that could 
riddle the Constitution—especially the Bill of Rights—with loopholes. 

 
Similarly, a December 7, 1968 Washington Post news story alleged that 
 

The mere thought that a convention might become a reality makes 
most constitutional scholars shudder. They insist there is nothing to 
limit a convention to one subject, that it could become a runaway affair 
that might try to rewrite the entire Constitution. 

 
 In a story of May 1, 1969 the Times spread further disinformation relying on 
unnamed sources: 
 

In addition, most constitutional experts feel that all of the necessary 34 
legislative resolutions must be obtained within seven years, in order to 
call a convention. 

 
To my knowledge there has never been a signed, published article by any 
constitutional expert purporting to demonstrate that applications can be ignored 
after seven years. 
 
 
Conclusion 
 
 Our earlier report on the origins of the “runaway” scenario revealed one 
component of the history: Certain opinion leaders in the liberal establishment 
sought to disable a constitutional check on the federal government. During the 
1960s and ‘70s they did so by carefully injecting a disinformation virus into 
America’s political bloodstream. 
 
 This report relates another component: How two of America’s premier 
newspaper—pillars of that same liberal establishment—helped circulate the 
disinformation virus further. 


